Tusen strålende soler

Tittel: Tusen strålende soler
Forfatter: Khaled Hossein
Antall sider: 411
Forlag: Schibsted
Oversatt av: Elisabet W. Middelthon

Boka handler om livene til to jenter Mariam og Laila. Mariam bor med moren sin, Nana. En dag skjer det noe og Mariam må flytte til faren, Jalil som bor i byen Herat med sine tre koner og åtte barn. Rasheed, en foretningsrik godt voksen mann som bor i den vakre byen Kabul, skal nå bli Mariams nye ektemann. 15 år gammel flytter hun til Kabul. Redd for hvordan livet nå blir. Det store ansvaret som kone hvor hun skal tjene sin ektemann. Laila, en vakker jente fra Kabul lever ennå ugiftet  med foreldrene og hennes to brødre. Tariq, bestekompisen og hennes to venniner er stor del av Lailas liv. Moren til Laila er der sjelden for henne, men mer for brødrene. Etter at familien får beskjed om en tragedie sliter moren med depresjon og er der enda mindre for Laila. Men faren har alltid vært der for henne og støttet henne, spesielt når det gjelder skolen.

Tusen strålende soler er en bok med veldig god kritikk. Venner har sagt «Emilie denne boken må du lese, den er utolig fin» Så jeg bestemte meg for å lese den godt kjente boken. Det som jeg mener er problemet med mange av bøkene jeg har  lest er at de er så trege. Handlingen starter langt inni boka, og innholdet lite interessant. Men i boken Tusen strålende soler starter handlingen med en gang. Jeg får lyst å lese videre. Beskrivelsene er utrolig gode og det er en utrolig bra innlevelse i det han har skrevet.   Jeg har til og med lyst til å lese den andre boken skrevet av Khaled Hossein, Drageløperen. En av de beste bøkene jeg har lest!

Av Emilie

Legg igjen en kommentar

Filed under Ibsen

Legg igjen en kommentar